2 minus 1 veje
2 minus 1 veje kan være et billigere alternativ til cykelstier og cykelbaner, hvis det kniber med plads og pengene. Cyklisterne får prioriteret en del af pladsen, mens bilisterne i højere grad kommer til at tage hensyn til cyklisterne. Der er gode erfaringer med disse veje i Danmark både på landet og i byerne.
Af Troels Andersen
En 2 minus 1 vej er en nyere ting i dansk trafikplanlægning, der nogle gange kan anvendes som en god facilitet for især cyklisterne. Det er et billigere alternativ til cykelstier og cykelbaner, som dog heller ikke har helt samme effekt.
Ofte anvendes de på mindre veje udenfor byområderne. Silkeborg Kommune er et eksempel på, hvor 2 minus 1 veje er anvendt i stort omfang – ca. 30 km veje.
Hvad er en 2 minus 1 vej?
En 2 minus 1 vej er en vej, som visuelt kun har én vognbane, der benyttes af trafikanter i begge retninger, og hvor der er etableret brudte kantlinjer i begge sider af vejen. Kantbanerne benyttes af cyklister og fodgængere og som vigeareal, når to modkørende trafikanter mødes. Kantbanerne er ikke forbeholdt bløde trafikanter – den brudte kantlinie må gerne overskrides af køretøjer.
2 minus 1 veje kan etableres i byzone og i åbent land.
Hvorfor vælge en 2 minus 1 vej?
Ved etablering af 2 minus 1 veje kan man forbedre cyklisternes og fodgængernes forhold indenfor den eksisterende vejbredde på veje med begrænset trafik. Etablering af 2 minus 1 veje kan også bidrage til, at hastigheden bliver lavere. Endelig bidrager etableringen af 2 minus 1 veje til øget sikkerhed for bilister, fordi bilisterne oftest er placeret i midten af vejen.
Krav
For at afmærke en vej som 2 minus 1 vej skal følgende være opfyldt i henhold til Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning:
- Hastighedsgrænsen er maks. 60 km/t udenfor tættere bebygget område og maks. 50 km/t i tættere bebygget område.
- Vognbanebredden skal ligge mellem 3,0 og 3,5 meter.
- Kantbanen skal være minimum 0,9 meter inkl. afstribningen med en bred punkteret kantlinie.
- Der skal være mødesigt svarende til den valgte hastighedsgrænse for at sikre, at trafikanter kan nå at vige, hvis de møder modkørende.
Før man etablerer 2 minus 1 veje, skal man sikre sig, at vejens udformning ikke kræver en etablering af midterlinje.
Anbefalinger
Det anbefales:
- at kantbanen ikke er bredere end 1,5 m., da bredere kantbaner kan invitere til bilkørsel.
- at der før strækningen skal skiltes med A43,1 Indsnævret vej med undertavle ’Smal vej’ i passende afstand.
- at spidstimetrafikken ikke bør overskride 300 køretøjer/time, og at ÅDT ikke bør være højere end 3.000.
- at strækningerne kan suppleres med hastighedsdæmpende foranstaltninger med afstand og udformning svarende til vejreglernes anbefalinger. Det er fordelagtigt at starte strækningen med en hastighedsdæmpende foranstaltning.
- at afstribningen i bebyggede områder påmales af hensyn til støjgener.
- at afmærkningen løbende vedligeholdes.
- at tiltaget med fordel følges op af information og kampagner, der fortæller om, hvordan bilisterne skal placere sig i forskellige situationer.
- at 2 minus 1 veje ikke etableres på veje med stort parkeringsbehov i vejsiden. Opsætning af parkering-/standsningsforbudstavler bør overvejes.
- at man overvejer at etablere busstoppesteder som 1-sporet indsnævring med kantsten, hvor cyklister/fodgængere ledes uden om indsnævringen. Denne udformning forudsætter at hastighedsgrænsen er 40 km/t eller lavere.
- at man ikke vælge minimumsbredder for alle mål i tværsnittet
Fordele
Mange kommuner har en udfordring med cykeltrafikken på landet – og i særdeleshed skolevejstrafikken. Traditionelle cykelstianlæg er anlægstunge og meget bekostelige. Det er den væsentligste forklaring på, at der kun i sjældne tilfælde er etableret cykelstier langs kommuneveje på landet. Ved etablering af 2 minus 1 veje kan man forbedre cyklisternes forhold indenfor den eksisterende vejbredde på veje med begrænset trafik.
Vejtypen skal således signalere mere plads til de bløde trafikanter og kan sikre en større afstand mellem bløde trafikanter og medkørende trafik. Dette kræver naturligvis et andet køremønster, og hastighedsbegrænsningen er derfor typisk nedsat.
Etablering af 2 minus 1 veje kan også bidrage til, at hastigheden bliver lavere, dels ved at hastighedsgrænsen skiltes ned, og dels ved at bilisterne er nødt til at tage mere hensyn til hinanden i mødesituationerne. Erfaringer viser dog, at det kan være nødvendigt at supplere afmærkningen med hastighedsdæmpende foranstaltninger for at opnå tilfredsstillende hastighedsreduktion. I Silkeborg Kommune kom der 50% flere cyklister på hverdage.
Endelig bidrager etablering af 2 minus 1 veje til øget sikkerhed for bilister, fordi bilisterne oftest er placeret i midten af vejen. Dette betyder, at de har bedre muligheder for at rette op og undgå at køre ud over vejkanten, hvis de mister kontrollen over bilen i et øjebliks uopmærksomhed. Bilernes placering i midten giver også bedre plads og bedre oversigt for bilister fra sideveje og private grunde, der skal køre ud på vejen.
En undersøgelse af effekten af 2 minus 1 veje i Danmark viste et fald i antal ulykker på 29%.
Se hvordan en 2 minus 1 vej fungerer:
https://www.youtube.com/watch?v=51azrFbUSFw
Kilder