Supercykelstier
Supercykelstier er for Supercyklister, som gerne vil cykle længere end de fleste. Derfor kan de etableres en række kvaliteter på disse ruter, som gør det nemt og hurtigt at vælge cyklen. Supercykelstier får flere til at cykle og er en rigtig god investering for samfundet.
Af Troels Andersen, Odense Kommune
Det handler om at få dagligdagen til at hænge sammen, hører man tit den travle familiefar eller -mor sige, mens de skynder sig at pakke bilen en kølig morgen. Det er jo sandt, at bilen tit er svaret på at nå det hele – men ikke altid.
Supercykelstier er en nye opfindelse, som handler om at udfordre bilen på de mellemlange ture på 5 -10 – 20 km eller mere. Det er cykelrutens version to.
Det startede i Odense omkring årtusindeskiftet – der blev brugt navne som cykelmotorveje, pendleruter mv. I dag benytter f.eks. Aalborg Kommune betegnelsen cykelpendlerrute, mens Supercykelstier er den gængse betegnelse i de større byer og i hovedstadsområdet.
Men der findes desværre ikke en eksakt betegnelse for, hvad Supercykelstier så består af – eller heldigvis. For i praksis viser det sig, at der sjældent er behov, plads eller økonomi til de samme elementer alle steder. Så hver rute er ofte unik og designes efter omstændighederne. Men der skal tilstræbes noget ekstra, som kan lokke nye cyklister til.
Der planlægges i hver kommune og region efter et samlet net af Supercykelstiruter i høj kvalitet og ofte på tværs af kommunegrænser. Supercykelstinettet skal gøre det let, fleksibelt og trygt at komme fra A til B i hele kommunen/regionen. Supercykelstierne forbinder arbejdspladser, studier og boligområder. Ruterne udvides løbende og forløber oftest langs kollektiv transport, dvs. tog og busser, hvilket gør det lettere at kombinere cykelturen med andre transportformer. Det giver bedre bymiljø, mindre trængsel og øget sundhed.
Supercykelstierne planlægges, så de giver den mest direkte rute, med så få stop som muligt og en højere grad af komfort. Nogle af de tiltag, som en SuperCykelsti typisk indeholder er en jævn belægning, grønne bølger, stibroer, stitunneller, nedtællingssignaler, pumper, servicestationer, bedre belysning, vejvisning og et højt driftsniveau. Alle steder etableres cykelstierne så brede som byrummet tillader det, så der er plads til både de hurtigste cyklister og de cyklister, der gerne vil nyde omgivelserne i et lidt langsommere tempo. Fremkommelighed er nøgleordet på SuperCykelstierne. Men det skal ikke ské på bekostning af f.eks. skolebørns og ældres tryghed.
Hovedstadsområdet
Særligt for hovedstadsområdet arbejder 23 kommuner og Region Hovedstaden sammen om at etablere gode cykelforbindelser på tværs af kommunegrænserne, der skal gøre det nemmere og mere sikkert for pendlere at vælge cyklen som transportmiddel. Supercykelstier retter sig specielt mod cykelpendlernes behov og tillader cyklisterne at forvente samme standard på tværs af kommunegrænserne. Formålet med SuperCykelstier er at skabe et konkurrencedygtigt alternativ til især biler og dermed øge antallet af cykelpendlere i hovedstadsregionen.
I dag forbinder Supercykelstinettet 19 kommuner via 8 etablerede Supercykelstier. Visionen for samarbejdet er at skabe et net, der binder kommuner og regionen sammen med i alt 45 Supercykelstier på i alt 746 km.
Kvalitetsmål for SuperCykelstier
Vejreglernes håndbog om Supercykelstier definerer følgende kvalitetsmål:
- Adgang – Supercykelstier muliggør, at brugere har adgang til en logisk og direkte cykelrute mellem bolig og arbejdsplads eller uddannelsessted.
- Fremkommelighed – SuperCykelstien giver brugere god fremkommelighed med den hurtigste mulighed for at cykle mellem to områder.
- Sikkerhed og tryghed – Supercykelstier tilbyder brugere en god trafiksikker udformning og en høj grad af tryghed.
- Komfort og oplevelser – Supercykelstier giver brugere den mest komfortable rute mellem to områder med gode oplevelsesmuligheder.
Genkendelighed og identitet – Supercykelstier lanceres som et specielt attraktivt tilbud, og brugeren bør derfor nemt kunne genkende og finde SuperCykelstier.
Plusser ved Supercykelstier i Odense
Med tiden skal der være 13 ruter i Odenses Supercykelstinet. Der er mange plusser på Supercykelstierne – det er dog ikke alle ruter, der har eller får de samme fordele:
- Bredere cykelstier
- Nye slidlag, der giver bedre køreunderlag
- Blå baner i kryds, der sikrer større opmærksomhed mod cyklister fra bilerne og fremmer sikkerheden
- Stitunneller og stibroer ved flere store veje
- Cykelbokse, der giver mulighed for at cyklister kommer ud i krydset før bilerne, hvilket fremmer sikkerheden
- Cykelsti i rundkørsel, der giver større tryghed for cyklister
- Cyklistgelændere, som cyklister kan større sig til i lyskryds
- Cykelgade, der giver cyklister førsteret til hele vejbanen, og hvor biler max. må køre 30 km/t
- Cyklisttællere, der tallet antallet af cyklister
- Regnsensor, der giver cyklister længere grønt i regnvejr
På SuperCykelstierne er der altid ryddet for is og sne, da cykelstier er prioriteret som de største indfaldsveje
Hvem bruger Supercykelstierne?
Supercyklisterne er pendlere, der ser mange fordele ved at tage cyklen til og fra arbejde. Det er sundt, nemt og sikkert. Og alle kan være med. Cykelpendleres primære motivation for at tage cyklen til arbejde er motion og sundhed. Selvom cykelpendling ikke altid er den hurtigste transportform, er den for mange Supercyklister en tidseffektiv transportform, fordi de får motion under den daglige transport. Samtidig får de frisk luft og tid til at koble af.
I hovedstadsområdet viser erfaringerne:
- 8 – 61% flere cyklister på Supercykelstierne efter åbning
- 25% af de nye cyklister på Supercykelstierne er tidligere bilister
- 90% mener, Supercykelstierne lever op til deres forventning
- 14,7 km cykles en gennemsnitlig tur på Farumruten.
Supercykelstier er en god forretning
Der er beregnet samfundsøkonomi på Supercykelstierne i Hovedstadsområdet. Målt på den interne rente på 11 % er Supercykelstier mindst lige så rentable som store infrastrukturprojekter.
Se video af Supercykelstierne i Odense:
- SuperCykelstien på Odins Bro set fra luften
- SuperCykelstien Centrumruten
- SuperCykelstien Langesøstien
Kilder