Cykelgader
Cykelgader er en ny form for indretning af gaderne, så cyklisterne får første prioritet. De er indført i flere byer med gode erfaringer, men det forudsætter mange cyklister og ikke for stor biltrafik før, at der kommer den rigtige balance imellem trafikanterne.
Af Troels Andersen
Cykelgader handler om at vende det hele på hovedet. Bilister skal være gæster i en gade, som primært er tiltænkt cyklisterne. Princippet har været kendt i bl.a. Holland, Tyskland og Belgien i mange år, men det er først lige åbnet for muligheden for cykelgader i Danmark i 2016. Den første danske cykelgade kom i Mejlgade, Aarhus i 2012, og siden har flere Næstved, Vejle, Esbjerg, Odense m.fl. etableret cykelgader.
På en cykelgade er cyklisterne prioriteret, og bilerne skal køre på cyklisternes betingelser. Ofte betyder dette i praksis, at cyklisterne får lov til at køre i hele vejbanens bredde, og får således god plads til at cykle sammen og god mulighed for at komme hurtigt frem.
Reglerne for cykelgader
Cykelgadeskiltet er nu officielt og knytter sig til følgende principper:
- Kørebanen er reserveret til cykel og lille knallert.
- Tilladelse til kørsel med andre køretøjer i området kan angives på undertavle ’Kørsel tilladt’, evt. afgrænset tidsmæssigt.
- Kørsel på kørebanen må kun ske med en hastighed svarende til hastighed for cyklister og førere af lille knallert – normalt under 30 km/t.
- De kørende skal udvise særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed over for hinanden.
- Kørende må ikke unødigt hindre de øvrige kørende i at komme frem.
- Parkering i en cykelgade må ikke ske uden for særligt afmærkede pladser.
De færreste bilister (og cyklister) kender endnu til disse regler, og det kan derfor være nødvendigt med en kampagne i tilknytning til åbningen af en ny cykelgade. Vejplakater er velegnede ligesom kommunikation igennem sociale medier kan nå bredt ud i målgruppen.
I Odense er der god effekt af at benytte cykelsymboler i overstørrelse for at understrege cyklisternes fortrinsret.
SuperCykelgaden i Odense
Cykelgaden på Rødegårdsvej er en succes:
- 74% flere cyklister på 3 år
- 4 gange så mange cyklister som bilister
- 90% af cyklisterne føler sig trygge, når de cykler i cykelgaden
- 79% af cyklisterne i cykelgaden synes konceptet virker logisk
- De fleste cyklister er tilfredse med at benytte cykelgaden
Cykelgader er kommet for at blive, også i Odense.
Sådan fungerer en cykelgade:
Video: https://www.youtube.com/watch?v=mAABxIqDPDc
Kilder
Cykelgader – nu også i Danmark!, Pablo Celis, Trafik & Veje, juni/juli 2012
Cykelgade i Odense – evaluering, Troels Andersen, Trafik & Veje, maj 2017