Cykelturismens organisering og de moderne cykelturister
Et godt cykelferieland kræver samarbejde mellem mange aktører. Den rekreative cyklist bekymrer sig ikke om myndighedsgrænser og vil have en sammenhængende oplevelse.
Af Jesper Pørksen, Dansk Cykelturisme
I Danmark er der 100 offentlige og et ukendt antal private ruteejere. De offentlige tæller de 98 danske kommuner samt staten bestående af Vejdirektoratet ift. de offentlige veje og Naturstyrelsen ift. statsskovene. De private er alle de lodsejere, som har givet tilsagn til, at en cykelrute må krydse deres jord.
Men gode rekreative muligheder er meget andet end udvikling og vedligeholdelse af et rutenet. Et rekreativt rutenet – det, at der er noget at cykle på – er en forudsætning, men det kan langtfra stå alene i skabelsen af et godt cykelferieland.
Moderne cykelturister
Cykelturisters præferencer og ønsker er ikke statiske. Meget har ændret sig siden en cykelferie handlede om at spænde en taske bag på cyklen og cykle ud i det blå. Og så alligevel ikke, for cykelturisme handler i bund og grund stadig om at søge oplevelser med cyklen som værktøj eller det at cykle som oplevelse i sig selv. Det, der har ændret sig, er at cykling er blevet en yndet aktivitet på nærmest alle tænkelige ferier.
Krydstogtsgæster tager på cykeltur, når de ligger i havn. Afslapning i feriehus kombineres med dagsture rundt i destinationen. På storbyferien cykler vi rundt til seværdigheder, og stadig flere tager på træningsophold for at blive bedre til at cykle på racercykel eller mountainbike. Endelig er der dem, der tager på klassiske cykelture over flere dage, men hvor en turoperatør tager sig af alt det praktiske.
Cykling er med andre ord blevet mainstream. Hver femte turist i Danmark angiver cykling som et væsentligt motiv for at holde ferie netop her.
Offentligt-privat samarbejde
Udvikling af et godt cykelferieland handler i høj grad om at skabe adgang via infrastruktur, service og formidling. Hvad nytter det for eksempel at have en fantastisk cykelrute, hvis ingen sørger for at formidle den? Og omvendt, hvad skal man bruge en cykeludlejer til, hvis der ikke er nogen steder, man kan cykle?
I bedste fald går udvikling af infrastruktur, service og formidling hånd i hånd. Det forudsætter samarbejde og koordination med en række forskellige parter, såvel offentlige som private. I Danmark har vi en række eksempler på, hvordan cykelturisme kan udvikles i et tæt offentligt-privat samarbejde.
I årene 2012-2015 blev de to nationale ruter, Vestkystruten og København-Gedser, udviklet i et tæt samarbejde mellem offentlige myndigheder, foreninger, virksomheder og organisationer. I projektet blev der bl.a. udviklet 26 nye sløjferuter i tæt samarbejde med de lokale virksomheder, private lodsejere og lokale myndigheder. Som et resultat af projektet blev foreningen Dansk Cykelturisme stiftet.
Dansk Cykelturisme er etableret i 2014 med det formål at udvikle og koordinere cykelturismen i Danmark. Foreningen har kommuner, destinationer, organisationer og virksomheder som medlemmer. Siden 2016 har Dansk Cykelturisme været EuroVelo-koordinationscenter i Danmark. Foreningen har fire faste medarbejdere og en række konsulenter tilknyttet.
Læs mere på foreningens hjemmeside
Fra 2017 og frem har der været et stort samarbejde om at videreudvikle Østersøruten til Danmarks længste cykelrute. I samarbejdet indgår Vejdirektoratet, seks destinationer, Dansk Cykelturisme og VisitDenmark. Efter komplet afmærkning af ruten er fokus især på at udvikle servicen på ruten i samarbejde med både offentlige og private aktører. Et mål er bl.a. at gøre den 820 km lange rute interessant og relevant for dem, der blot ønsker at cykle en dagstur.
Links: