En vej til mere visionære politikker på cykelområdet
Danmark har gennem årtier formået at udvikle og gennemføre relativt visionære politikker på cykelområdet. Det skyldes i høj grad stærke kommunikationsindsatser og engageret lobbyarbejde fra en række relevante aktører.
Af Klaus Bondam, Cyklistforbundet
Cyklistforbundet.dk blev dannet i 1905 – samtidig med, at hverdagscyklismen begyndte at blive en helt central del af danskernes hverdagstransport. At cyklen blev og siden er forblevet så vigtig i netop Danmark skyldes mange forhold. Blandt andet landets topografi, klima og uhierakiske samfundsstruktur.
Senere har bl.a. den høje bilbeskatning og gode byplanlægning fastholdt cyklens position i bybilledet – og medvirket til, at det gennem generationer har været naturligt for både staten og ikke mindst de større danske bykommuner at investere i tryg, sikker og adskilt cykelinfrastruktur.
Gennem de seneste 25-30 år er det desuden blevet almindeligt at udarbejde deciderede kommunale cykelpolitikker, nationale cykelstrategier, kampagner, cykelregnskaber m.m., Det er alt sammen dokumenter og initiativer, der skaber offentlige debatter, og som i den grad er med til at øge fokus på nødvendigheden og vigtigheden af at inddrage cyklen på lige fod med andre transportmidler, når der tages transportpolitiske beslutninger.
Da Cyklistforbundet i så mange år aktivt har talt cyklisternes sag, er det også naturligt, at forbundet er hverdagscyklisterne stemme i forbindelse med offentlige høringer m.m. – både lokalt og nationalt. Cyklistforbundet indgår tillige i relevante fora som bl.a. Rådet for Sikker Trafik, Færdselssikkerhedskommissionen og Trængselskommissionen.
Nye aktører er kommet på banen
I dag er Cyklistforbundet dog langt fra den eneste markante aktør på den cykelpolitiske arena i Danmark. Der er i de senere år kommet en lang række andre aktører på banen, der alle på hver deres måde gennem høringssvar, debat og dialog bidrager til at skærpe udviklingen af cykelpolitikken.
Nogle af de vigtigste aktører er:
- Cycling Embassy of Denmark
- Det Kommunale Cykelfagråd
- Cykelpolitisk Tænketank
Sidstnævnte blev dannet i 2018 af Cyklistforbundet sammen med Danske Cykelhandlere og er netværk bestående af de transportpolitiske ordførere fra Folketingets partier og repræsentanter fra en lang række andre relevante organisationer som bl.a.:
- Dansk Industri
- Dansk Erhverv
- Danmarks Cykle Union
- DGI (Danmarks Gymnastik og Idrætsforeninger)
- Dansk Cykelturisme
Cykelpolitisk Tænketank tilbyder et lukket og fortroligt forum – og dermed en mulighed for, at de politiske beslutningstagere kan afprøve ideer og få relevante input til deres politiske arbejde.
Betydningen af politiske frontløbere
Der er ingen tvivl om, at der kun er sikret en cykelvenlig transportpolitisk dagsorden i Danmark, hvis der jævnligt er enkelte politikere, der har både den interesse og det mod, der skal til, når det handler om at tænke i nye baner. Ikke mindst på det transportpolitiske område.
Det kan være transportministre, der sætter gang i udarbejdelsen af en ny national cykelstrategi eller sikrer markante økonomiske allokeringer i statslige cykelpuljer. Det kan også være transportpolitikere i Folketinget, der gennem debatindlæg i pressen, offentlige udtalelser og kommunikation på sociale medier sikrer et fokus på cyklismen i den samlede transportpolitik.
Transportpolitikkerne kan også sikre, at der bliver arrangeret debatter blandt transportudvalgets medlemmer om f.eks. sundhedsfremmende transportformer. I kommuner og regioner, er det på samme måde afgørende, at der er borgmestre, rådmænd og regionsråds- og kommunalbestyrelsesmedlemmer, der engagerer sig i lokale, cykelpolitiske spørgsmål. Det kan de f.eks. gøre i dialog med Cyklistforbundet lokalafdelinger og ved at være synlige i forbindelse med cykelrelevante kampagneaktiviteter og events.
Cykelpolitik er ikke kun transportpolitik
En af de største udfordringer i udviklingen af den danske cykelpolitik er, at der fortsat på alle politiske niveauer er en meget stærk tendens til at tænke på cykelpolitik som ren transportpolitik. Altså alene som et spørgsmål om anlæggelsen af ny cykelinfrastruktur.
I dag er der derfor et kæmpe behov for og potentiale i at få arbejdet cykelpolitikken ind i en meget bredere politisk kontekst, hvor hverdagscyklismen ses som middel til at løse en lang række af de udfordringer som det moderne samfund står overfor. Det gælder bl.a. klimaforandringerne og problemer med folkesundheden, trængsel og støj- og luftforurening.
Der pågår derfor i Danmark en stor lobbyindsats, som har til formål at øge bevidstheden om fordelene ved cykelfremme blandt politikere på bl.a. sundheds-, klima-, miljø- og uddannelsesområdet i såvel Folketinget som kommunalbestyrelser og regionsråd. Målet er, at de tager cyklerne med ind som middel til at opnå deres politiske mål på de andre områder.
Dos and don’ts i cykelpolitikken
Det Europæiske Cyklistforbund (ECF) har med input fra bl.a. Cyklistforbundet udarbejdet en række anbefalinger – dos and don’ts – til arbejdet med at påvirke den politiske dagsorden, så man kan tage udgangspunkt i, hvis man som interesseorganisation vil bidrage aktivt i til udarbejdelsen af visionære politikker i sit land eller sin by.
Dos
- Være synlig, så de øvrige aktører – ikke mindst politikerne – lærer dig at kende og anerkender dig som en troværdig samarbejdspartner.
- Vær kontinuerlig i dine indsatser og sørg for at have udarbejdet forslag og input i god tid. På den måde kan du sikre dig, at politikerne får god indsigt i dine udspil, inden de forhåbentlig implementerer dem.
- Vær realistisk og anerkend at cykling og transportpolitik sjældent står øverst på den politiske dagsorden og ikke ’vinder et valg’, om end klimadagsordenen bliver mere og mere afgørende.
- Tal med alle: du skal tale med alle – ikke mindst politikere – som vil tale med dig. Selvom du ikke deler deres synspunkter, kan du bidrage med nogle fakta, som forhåbentlig vil fæstne sig hos dem.
- Vær strategisk og start med at arbejde på at få gennemført den ’lavest hængende frugt’.
- Identificer politikere, der er eller kan blive dine allierede. Forsøg at opbygge et personligt forhold til dem via møder, invitationer til arrangementer, deltagelse på hans eller hendes sociale medie platforme osv.
- Del fakta: støt dine allierede med fakta eller lav forslag til forbedringer, som de kan drage fordel af. Hvis du hjælper dine politiske allierede, så hjælper de også dig, når du har brug for det.
- Kontroller fakta: det er farligt for en politiker at blive fanget med ‘forkerte tal’.
- Vent til det rigtige øjeblik: vær forberedt og tålmodig. Mange ting kan kun opnås, hvis du handler i det helt rigtige øjeblik.
- Vær gennemsigtig: alle de løsningsforslag, du kommer med, skal være offentlige tilgængelige.
- Vær tålmodig og forstå strukturen og den tidsramme, som en politiker skal arbejde indenfor.
- Vær troværdig, diskret og loyal i relationen til den enkelte politiker. Det er den eneste måde, du kan opbygge tillid hos vedkommende på og derved f.eks. få nyttige oplysninger på forhånd og blive involveret i hans eller hendes politikudvikling.
- Vær venlig og positiv i pressen: politikere sætter pris på, når andre taler venligt og respektfuldt om dem i offentligheden.
- Være tydelig i din anerkendelse: ros de politikere, der gør det godt. Politikere modtager sjældent ros, så dette kan have en stor effekt.
Don’ts
- Undlad at fornærme politikere: dette vil reducere din chance for succes drastisk, og det gælder i både skrift og tale – og både offentligt og ’privat’. Der er ’ører’ overalt.
- Du må ikke være urealistisk. Vær krævende, men ikke urealistisk. Ellers vil du reducere din troværdighed, og du vil miste politikernes opmærksomhed.
- Undlad kun at have dialog med dem du er enig med. Dette ville få dig til at få fremstå ensidig og vil på sigt ødelægge din troværdighed.
- Undlad at være indiskret: ingen politikere kan lide at blive citeret efter en fortrolig samtale med dig. De ønsker måske ikke, at deres politiske modstandere får de oplysninger, de netop har givet til dig.
- Undlad at ’bashe’ politikere: ingen politikere kan lide at blive kritiseret i offentligheden. Det får dem nemt til at se latterlige ud.
- Vær ikke uhøflig, når du indgår i en dialog med en politiker.
- Undlad at være glemsom: glem ikke at invitere politikerne til relevante begivenheder og forsøm ikke dialogen med dem. De vil have en løbende strøm af information fra dig. Det er det, der får dig til at fremstå som en seriøs partner.
- Undlad at være uforsonlig og vær ikke urimelig i dine krav. Vær villig til at gå på kompromis og forstå det rum, som politikeren kan manøvrere indenfor.
- Undlad at være for eksperimentel i dine input. Fokuser på det kendte, allerede prøvede og testede. Politikere vil have solide forslag, der bakkes op af evidens, fakta og forskning.