- Hjem
- > Om
Cykelambassaden
Cykelambassaden er en forening af en lang række danske offentlige myndigheder (både kommuner, regioner og staten) private virksomheder og NGO’er.
Af Marianne Weinreich, formand for Cykelambassaden
Cyklen er et fantastisk transportmiddel – det er klimavenligt, sundt, støjer og sviner ikke og er nemt og hurtigt at komme rundt med i byer, hvor der er mangel på plads. Og i Danmark har vi over 100 års erfaringer med at planlægge for cykeltrafik og en høj andel af cyklister.
Den viden og know-how, som vi har om cykeltrafik i Danmark, arbejder vi i Cykelambassaden på at udbrede til de mange steder og byer rundt omkring i verden, hvor man nu igen efter 50 års planlægning for biler, har fået øjne op for cyklens fortræffeligheder som transportmiddel.
Cyklismen i Danmark er dog under pres. En samfundsudvikling med billige små biler, længere afstande til arbejde samt en lang række andre faktorer gør, at danskerne generelt cykler mindre nu, end vi gjorde tidligere. Dog er der store forskel på land og by. I de større byer i Danmark er cykeltrafikken stigende, og man cykler længere. Supercykelstier er bl.a. med til at understøtte denne tendens.
Derfor arbejder Cykelambassaden og vores medlemmer også for fortsat for at udvikle den danske cykelkultur.
Idékatalog for cykeltrafik
I år 2000 udgav Vejdirektoratet første version af ”Idékatalog for cykeltrafik” – en 200 siders publikation om, hvordan vi arbejder helhedsorienteret med cykelfremme i Danmark – fra arealplanlægning, til implementering af sikker cykelinfrastruktur og kommunikation og kampagner. I 2012 udgav Cykelambassaden med støtte fra Cykelpuljen en opdateret version med ny information og løsninger.
I 2018 fik vi igen støtte fra Cykelpuljen og kombineret med en stor donation fra UCI og midler fra Cykelambassaden selv har vi nu både opdateret og digitaliseret Idékatalog for cykeltrafik – og dette site er resultatet. Ved lanceringen i juni 2018 indeholdt sitet knap 90 artikler inden for 22 forskellige temaer (se temamenuen). Artiklerne er skrevet af en række forskellige danske eksperter inden for cykeltrafik.
Sitet spænder vidt fra artikler om cost-benefit-analyser af cykeltrafik, til børnecykling, ITS-løsninger for cyklister, cykelparkering, cykelturisme, sundhed samt en lang række artikler om planlægning og implementering af sikker cykelinfrastruktur. Artiklerne er organiseret i temaer og kan læses uafhængigt af hinanden. De er målrettet til kommunale by og trafikplanlæggere, konsulenter, arkitekter, NGO’er samt politikere og andre beslutningstagere – kort sagt alle, der arbejder professionelt med cykelfremme.
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklerne, er du meget velkommen til at kontakte forfatterne direkte. Hvis du har generelle spørgsmål til Cykelambassaden, savner artikler om bestemte emner eller arbejder med cykeltrafik i Danmark og ønsker at bidrage med ikke-kommercielle artikler, så kan du kontakte cykelambassadens sekretariat på info@cycling-embassy.org
Danskerne vil gerne cykle
Og danskerne vil gerne cykle! I foråret 2019 gennemførte Megafon en undersøgelse for Cyklistforbundet om danskernes holdninger til cyklen.
Næsten alle deltagere i undersøgelsen (95%) er helt eller overvejende enige i, at Danmark skal arbejde for at fremme bæredygtig udvikling. Størstedelen (84%) er desuden helt eller overvejende enige i, at vi i Danmark bør prioritere cyklisme og forblive et cykelland.
Når der bliver spurgt ind til begrundelser for, hvorfor Danmark bør prioritere cykelområdet, træder tre hovedårsager frem:
- 87% mener, at cyklen er godt for klima og miljø
- 87% mener, at cykler skaber bedre folkesundheden og mindsker de offentlige sundhedsudgifter
- 66 % mener, at cyklen vil mindske trængslen på vejene og mindske bilkøerne.
Cykelambassaden har samarbejdet med UCI 2017. Union Cycliste Internationale (UCI) blev grundlagt i 1900 i Paris (Frankrig) og er en verdensomspændende cykelorganisation. UCI udvikler og fører tilsyn med cykling i alle dets former og for alle mennesker – som konkurrencesport, som sund fritidsaktivitet, som et transportmiddel og til sjov. UCI repræsenterer 194 nationale forbund, fem kontinentale forbund, mere end 1.500 professionelle ryttere, mere end en halv million licenserede konkurrenter, flere millioner cykelentusiaster og to milliarder cykelbrugere over hele verden.
UCI’s engagement er at fremme udviklingen af cykling som konkurrencedygtig sport og aktivitet i alle dets former overalt i verden. UCI arbejder med ni cykeldiscipliner: vej, track, mountainbike, BMX – Racing og Freestyle -, handicapcykling, cykel cross, og indendørs cykling.
Men cykling er også mere end bare en sport – brugen af cyklen opfylder mange funktioner uden for sportssfæren som et middel til transport og fritid. Derfor har UCI forpligtet til at et Cycling for All-program, der er designet til at forbedre forholdene og tilgængeligheden for dem, der udøver cykling. Læs mere om UCI’s Cykling til alle program.