Store cykelbroer
De store cykelbroer er kostbare investeringer, der oftest er rigtig godt givet ud. Cykeltrafikken og fodgængertrafikken stiger, og byen får et nyt ikon for satsningen på cyklisme. Disse broer er tit ’missing links’, der kan åbne op for bydele og skabe nye korridorer og mere liv i byen.
Af Troels Andersen, Odense Kommune
Cykelbroer kan bringe cyklister fra A til B, uden at de kommer i konflikt med tværgående trafik og andet. Det er blevet mere aktuelt med større cykelbroer end tidligere, måske fordi mange byer får udbygget stinettet således, at der primært er nogle store missing links tilbage. Det er ofte store barrierer såsom:
- Store veje på tværs
- Jernbaner
- Åer
- Vådområder
- Kanaler
Til tider er en stitunnel en mere rationel løsning, da man typisk ikke skal så langt under, som man skal op over. Men stibroer kan ofte være den rigtige løsning alligevel. Cyklisten opnår ofte en dejlig udsigt og en god oplevelse undervejs. Mange store cykelbroer kan opnå at blive en slags ikoner for en cykelby, især hvis projektet er designet af arkitekter.
En stor cykelbro kræver langsigtet planlægning og budgetlægning. Tegn den ind i kommuneplanen, kvarterplanen, lokalplanen og cykelhandlingsplanen og led efter ekstern medfinansiering fra fonde og andre interessenter. 10-års horisont er helt normalt for større cykelbroer.
Funktion
De primære funktionskrav er med til at bestemme cykelbroens form og pris:
- En primær afgørelse er, om cykelbroen ud over cyklisterne også skal rumme fodgængere og i givet fald på hvilke præmisser?
- Skal det være en fællessti, eller skal det være en delt sti?
- Skal der være en fysisk adskillelse af cyklister og fodgængere?
- Skal der tilføjes trapper til fodgængerne?
- Hvor stejl må den være – hellere kort og stejl eller lang og flad?
- Skal der være belysning på master eller indbygget i konstruktionen?
Der skal normalt dimensioneres til kørende vintermateriel, både hvad angår vægt og fritrumsprofil.
En afgørende faktor for konstruktion og pris er, om cykelbroen skal kunne åbnes.
Form
Større cykelbroer vil normalt blive arkitekttegnet – det gør dem bestemt ikke billigere end en standardkonstruktion, men det kan tilføje en arkitektonisk værdi på et stort bygværk, som skal stå i mindst 100 år.
Hvis cykelbroen udformes med en eller flere pyloner, vil den tydeligt markere, at her kan man komme på tværs.
Men man kan også fint vælge en traditionel flad standardbro, evt. præfabrikeret. Så er funktionen det primære, til gengæld kan man måske få to stk. til samme pris som den designede cykelbro.
Effekt
Der kan beregnes på den forventede cykel- og fodgængertrafik, evt. ved anvendelse af en trafikmodel. Det er dog svært at forudse en effekt af, at en cykelbro kan åbne op for en bydel og skabe ture, der ikke blev taget tidligere. For eksempel har nogle af cykelbroerne i Københavns Havn overrasket med markante stigninger.
Effekten vil ofte tage noget tid, hvis cykelbroer skaber nye vaner, f.eks. nye rekreative cykelture eller ændrede skoledistrikter.
Cykelbroerne i Odense, Cyklisternes By
I Odense Kommune er der i alt 125 cykelbroer. De fleste er små broer over vandløb, typisk i træ. Men 2 cykelbroer er noget særligt, både hvad angår funktion, form og økonomi.
Byens Bro forbinder den gamle bymidte med havnen, som er under stor forvandling. Broen krydser 15 jernbanespor og har et adskilt areal og flere trappeanlæg til fodgængere. Den blev bygget på baggrund af en arkitektkonkurrence, således at pylonen ligner stoppenålen fra det kendte eventyr. Prisen var 123 mio. kr.
Odins Bro har en 4 sporet Supercykelsti ved siden af kørebanerne. Den udgør en ny fast forbindelse på tværs af Odense Kanal. Broen kan åbne for skibene. Verdens største cyklisttæller står på broen.