Tilfredse turister på cykel – tal og fakta om cykelturisme i Danmark
At cykling er godt for helbredet og humøret er velkendt. Men det er langtfra det eneste, cykling er godt for. Cykling er for eksempel også rigtig godt for turismen i Danmark.
Af Jesper Pørksen, Dansk Cykelturisme
Ifølge tal fra VisitDenmark stod cykelturister for næsten hver femte overnatning i Danmark i 2017 (9,6 mio. ud af sammenlagt 52,4 mio. overnatninger). Med 6,6 mio. overnatninger er det især de udenlandske cykelturister, der er med til at fylde senge- og teltpladser op. I alt 1,7 mio. turister faldt i 2017 under definitionen ”cykelturist”.
En cykelturist er i VisitDenmarks betydning en gæst, der har svaret ”i afgørende grad” eller ”i høj grad” til spørgsmålet: ”I hvilken grad er 1) cykling og/eller 2) cykelferie årsager til, at du har valgt at holde ferie i Danmark?”. I 2014 opgjorde VisitDenmark tallet til 1,5 mio. cykelturister. Over tre år har der altså været en tilvækst på 0,2 mio. cykelturister.
Antal cykelturister i Danmark:
2008: 1,04 mio.
2011: 1,2 mio.
2014: 1,5 mio.
2017: 1,7 mio.
Den økonomiske betydning af cykelturisme opgøres desværre ikke i samme takt og med samme grundighed. Det seneste økonomiske tal er fra 2011 og fremgår af den nationale cykelstrategi ”Danmark – op på cyklen” (2014). De 1,2 mio. cykelturister, der var i Danmark det år, omsatte for cirka 5,5 mia. kroner. Hvis samme forhold har været gældende i 2017, ville de 1,7 mio. cykelturister have omsat for 7,8 mia. kroner svarende til cirka 7,2 pct. af den samlede danske turismeomsætning på 108 mia. kroner.
Gode ambassadører
Et særligt kendetegn ved cykelturisterne er, at de er mere tilfredse med ferien i Danmark end turister, der ikke cykler. At cykle på ferien må med andre ord være lig med gode oplevelser. Over 90 pct. vil besøge Danmark igen inden for de næste to år, og hele tre ud af fire vil anbefale venner og familie at holde ferie i Danmark. Det gør cykelturisterne til gode ambassadører for ferie i Danmark.
Et andet kendetegn, som måske overrasker, er, at cykelturister ikke kun besøger Danmark i juli og august. Faktisk er der sammenlagt flere cykelturister i årets øvrige måneder, jf. boksen nedenfor.
Antal cykelturister fordelt på sæson:
Højsæson (jul-aug): 800.000 cykelturister
Skuldersæson (mar-jun, sep-okt): 700.000 cykelturister
Vintersæson (nov-feb): 200.000 cykelturister
De danske cykelturisters foretrukne overnatningsform er camping, mens de udenlandske foretrækker feriehuse.
Dagsture frem for flerdagesture
Potentialet ligger især inden for dagsture på ferien. Mindst tre ud af fire cykelturister vender tilbage til feriebasen igen efter en cykeltur. De resterende fortsætter til et nyt overnatningssted på en længere cykelferie. En tendens er, at flere og flere anvender sportscykler som mountainbikes eller racercykler på ferien.
For Danmark er især det tyske marked interessant. De tyske cykelturister udgør 40 pct. af alle cykelturister i Danmark. Derefter følger Norge (8 pct.), Sverige (5 pct.) og Holland (3 pct.). Når tyskerne søger efter cykelferie, er Danmark det ottende mest efterspurgte land. Det stemmer overens med, at Danmark i 2017 lå på en sjetteplads over lande, som de tyske cykelturister planlagde at besøge i 2018.
Flotte landskaber og gode cykelveje
Når man spørger cykelturister om, hvad der er vigtigt for en god cykeloplevelse, svarer de fleste flotte landskaber og gode cykelveje. Godt en tredjedel af de danske cykelturister cykler på afmærkede cykelruter og anvender ruteskiltning til navigation (34 pct.). Dernæst følger digitale kort/apps (28 pct.) og trykte kort 25 pct.). For de tyske cykelturister betyder skilte i marken mere. Her følger tre ud af fire ruteskiltning.
Fysisk vejvisning anvendes i lige så høj grad i dag som i 2008. De digitale muligheder har således ikke gjort ruteskiltning overflødig, hvilket man ellers kunne have formodet. Til gengæld er der sket et fald i brug af trykte kort.
Links:
VisitDenmark, 2018: Cykelturisterne i Danmark
Dansk Cykelturisme, 2017: Danskerne som cykelturister
ADFC, 2018: ADFC-Travelbike Radreiseanalyse 2018
Transportministeriet, 2014: Danmark – op på cyklen, den nationale cykelstrategi