Trafikmodeller – modellering af cykeltrafik
Trafikmodelberegninger kan være et godt redskab til at foretage trafikale konsekvensberegninger og vurderinger af forslag til ny cykelinfrastruktur og andre forbedringer for cykeltrafikken.
Af Henrik Paag, MOE | Tetraplan
Ved planlægning af ny cykelinfrastruktur kan trafikmodelberegninger være en mulighed for at belyse de trafikale konsekvenser, som antallet af cyklister på den nye infrastruktur, og effekterne i form overflytning af ture fra de øvrige transportmidler.
Trafikmodeller har traditionelt været benyttet til belysning af udbygninger og forbedringer for biltrafikken og den kollektive trafik, men der er i dag flere modeller i Danmark, som kan benyttes til vurderinger af cykeltrafik. Odense Kommune har en multimodal trafikmodel, der kan benyttes til konsekvensberegninger for cykeltrafik og trafikmodellen OTM. Den dækker hele hovedstadsområdet og er i de seneste år blevet opdateret i forhold til at forbedrede beregningsmuligheder af cykeltrafikken i forhold til både beregninger af cykeltrafikkens rutevalg og til valg af cyklen som transportmiddel.
Anvendelsesmuligheder
Afhængig af den konkrete model kan trafikmodelberegninger benyttes til analyser af:
- Antal cyklister på nye eller forbedrede cykelruter herunder supercykelstier. Til brug for bl.a. sammenligning af linjeføringer og dimensionering af nye stier.
- Ændringer i cykeltrafikkens omfang som følge af byudvikling.
- Overflytning af cykelture til/fra bil, kollektiv trafik og gang som følge af infrastrukturudbygninger og -forbedringer.
- Ændringer i cykeltrafikken som følge generelle den økonomiske udvikling, herunder forhold som ændringer i bilejerskab.
- Opgørelser af de trafikale gevinster af et cykelprojekt til brug for en samfundsøkonomisk evaluering.
Brug af trafikmodeller er naturligvis behæftet med en vis usikkerhed, men styrken er, at de muliggør vurderinger af trafikale adfærdsændringer som følge af fremtidige cykelprojekter på et konsistent grundlag.
Erfaringerne fra Odense viser dog, at mange cykelprojekter etableres ud fra ønsker om større tryghed, sikkerhed og et sammenhængende stinet – faktorer som ikke nødvendigvis kommer fra trafikmodellen. Dog kan nye stibroer og stitunneller med fordel effektvurderes med trafikmodellen.
Trafiksimuleringer
Ved mere detaljeret planlægning og udformning af specifikke vejstrækninger og kryds med cykeltrafik kan trafiksimuleringsmodeller, som eksempelvis ’PTV’s VISSIM software’, være et nyttigt værktøj. Simuleringsmodeller gør det muligt at foretage analyser og optimeringer af trafikafviklingen ved tiltag som kryds- og strækningsombygninger. Ændringerne i rejsetider og forsinkelser kan med trafiksimuleringsmodeller belyses på basis af simuleringer af interaktionen mellem cykler og biltrafik. Desuden har man mulighed for at belyse effekten af grønne bølger for cyklister i en kæde af signalanlæg.
COMPASS – Ny trafikmodel for Hovedstadsområdet i 2021
Københavns Kommune har igangsat et projekt med opstilling af ny strategisk trafikmodel for hovedstadsområdet. Med modellen vil det blive muligt at belyse kombinationsrejser med kollektiv trafik som Bike&Ride og cykelmedtagning i tog, hvilket ikke er muligt med de eksisterende modeller. Modellen vil endvidere muliggøre konsekvensvurderinger af forbedrede cykelparkeringsfaciliteter ved stationer.