Registrering og vurdering af cykelstiers kvalitet
Der er forskellige måder at registrere og overvåge tilstanden af cykelstier fra specielle målebiler og cykler til almindelig observation. I Aarhus Kommune sker tilstandsregistreringen af cykelstier ved visuelt eftersyn på cykel, og vurderingen foregår ud fra et karaktersystem. Ud fra en tilstandsvurdering foretages en prioritering af istandsættelser.
Af Aros Kommunikation
I Aarhus Kommune er der ca. 626 km offentlig cykelsti. Tilstandsvurderingen af cykelstier i Aarhus Kommune foregår ved visuelt eftersyn på cykel på årlig basis, efter den vejledning, som SAMKOM – et samarbejdsforum mellem Vejdirektoratet og kommunerne, har udarbejdet.
Tilstandsvurderingen af stierne i Aarhus Kommune sker efter fem karakterniveauer, der hver især beskriver tilstanden af en cykelsti. En given strækning tildeles en karakter ud fra en visuel vurdering:
Karakter 1. Meget god tilstand – belægning optimal. Belægningen er stort set helt jævn og intakt. Dvs. Uden rødder eller mærkbare revner. Cykelstien er nyanlagt eller med relativt nyt slidlag, dvs. overfladen er tæt og uden bindemiddel-tab
Karakter 2. God tilstand – belægning god. Cykelstien har kun får skader og/eller få asfaltreparationer, som alle er i god kvalitet. Der er kun få og næsten ubetydelige revner i asfalten. Belægningen fremtræder generelt ensartet. Der kan være tab af bindemiddel i mindre omfang.
Karakter 3. Acceptabel tilstand – belægninger opfylder de strategiske mål. Belægningen er nogenlunde jævn/kan mærkes på cykel. Nogle mindre revner eller ujævnheder. Eventuelle asfaltreparationer er udført i god kvalitet. Der kan være tab af bindemiddel i et omfang, så overfladen virker ru
Karakter 4. Mindre god tilstand – belægning dårlig. Belægningen er ujævn pga. sætninger, revner eller huller (dog under 5 pr. km.) Der kan også være ujævnheder pga. flere dårlige asfaltreparationer. Der kan være tab af bindemiddel i et omfang, så overfladen virker ru.
Karakter 5. Uacceptabel tilstand – belægning meget dårlig. Belægningen har flere store huller eller ujævnheder. Der er i det meste af cykelstiens længde sætningsskader eller nedbrudt belægning af større omfang. Der kan også være voldsom vækst af ukrudt. Der er tab af bindemiddel i et omfang, så overfladen virker ru. Der er stentab.
Inspektion på cykel giver bedre indblik
Den systematiske inspektion foretages på cykel. Inspektion på cykel er en tidskrævende opgave, men kan på lang sigt bevirke, at de implicerede teknikere får bedre indblik i f.eks. mindre ujævnheders betydning for cyklister. Der kan efterfølgende forventes et større antal reparationer end ved inspektion i bil. Samme person bør udføre hele inspektionen, for at den er ensartet.
Hvis egne medarbejdere ikke har tid, og en konsulent er for dyr, kan en studentermedhjælp instrueres i opgaven, f.eks. en motionscyklist.
Der foretages en prioritering af istandsættelser ud fra tilstandsvurderingen og hensyn til øvrige kommende arbejder (herunder ledningsarbejder og anlægsprojekter samt det forventede budget).
Måling af ujævnheder
Nogle vejbestyrelser får udført jævnhedsmålinger med en lille målebil, der med en laser registrerer ujævnheder og længdeprofil. Målingerne anvendes som et supplerende redskab i prioriteringen af de økonomiske midler. Det kan dog være en dyr måde at opsamle viden på, som evt. kan observeres lige så godt med en cykelinspektion.
Der findes målecykler, der fungerer efter samme princip. Det har været gjort i Københavns Kommune og i flere hollandske byer.
Kilder: Idékatalog for cykeltrafik 2012 samt Per Kristensen, leder af driftsafdelingen, Teknik og Miljø, Aarhus Kommune samt Vejledning til vurdering af tilstand på cykelstier