Vejarbejde
Vejarbejde kan være til gene og risiko for alle trafikanter. Men som cyklist er særligt udsat i forhold til underlagets jævnhed og kan opleve trafiksikkerhedsmæssige gener ved vejarbejde.
Uanset om det er en vejmyndighed, en ledningsejer eller andre, der skal have udført arbejdet, og om det bliver udført i eget regi eller af en ekstern entreprenør, bør cyklisters sikkerhed, fremkommelighed og komfort tilgodeses.
Af Aros Kommunikation
Mange vejarbejder er kortvarige og vil ikke forringe oplevelsen af at være cyklist. Imidlertid bør der tages en række hensyn til cyklisters behov. Cyklister bør ikke skulle forcere høje kanter eller stå af cyklen ved vejarbejder. Undtagelsesvis kan høje kanter og trækken med cyklen accepteres, men kun ved vejarbejder under én dags varighed og uden for myldretiderne.
Ved vejarbejde er det en god idé at tage særlige hensyn til cyklister, der er mere følsomme over for ujævnheder og omvejskørsel end bilister:
- Tydelig afmærkning og afspærring kan forebygge cykeluheld.
- Biltrafikken kan til tider reguleres under hensyntagen til cyklisters sikkerhed, komfort og fremkommelighed.
- Vejmyndigheden kan stille større krav til udførende ved lednings- og asfaltarbejder på cyklisternes færdselsarealer og ikke mindst forbedre tilsyn og kontrol. Det er i vejbestyrelsens interesse, at færdselsarealet genskabes i mindst lige så god tilstand, som før det blev gravet op.
- I nogle tilfælde er det nødvendigt at indrette arbejdsarealet uden trafikanter. I så fald må den bedst mulige alternative rute tilbydes.
- Hvor cyklisterne henvises til vejbanen, skiltes med ”cyklist på vejen”. Ved mange opgravninger er der mulighed for, at cyklisterne deler areal med fodgængerne frem for med bilisterne. Afhængigt af pladsforhold og antallet af fodgængere kan det i visse tilfælde være en mere sikker løsning, at cyklisterne placeres sammen med fodgængerne. Hvis der er smalt og mange cyklister og fodgængere, kan man overveje at placere midlertidige cyklistbump.
Skiltning og afmærkning ved vejarbejde
Skiltning og afmærkning skal være tydelig og let forståelig. Ved vejarbejder i fuld vejbredde kan det være nødvendigt at omdirigere cyklister. Det er vigtigt at sørge for, at cyklister får omvejsskiltningen i god tid, for at cyklisten kan øge opmærksomheden og i tide kunne vælge en anden rute.
Forkert eller unødvendig skiltning kan forekomme, da visse opgravninger sker med kort varsel. Typisk ses skilte med indkørselsforbud, hvor forbud mod motorkørsel er tilstrækkelig. Forbud mod cykling bør undgås, når det er teknisk muligt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
I nogle tilfælde ses uheldige eksempler på placering af midlertidige tavler. Færdselstavler sættes typisk på en lav stander med gummifod. Typisk sættes de i vejkanten eller på cykelstien. Cyklisten kan ikke passere under tavlens lave standerhøjde, og tavlen tager med en vis sikkerhedsmargen på 1 meter af cyklistens areal. I dårligt vejr er det specielt problematisk, da cyklisten typisk kigger mere nedad.
Afspærringsmateriel
Opgravningerne skal være forsynet med korrekt afspærringsmateriel, specielt
ved dybere opgravninger, som kan udgøre en stor sikkerhedsmæssig risiko for cyklister.
- Det bør sikres, at cyklisten ikke kan falde over eller under afspærringen.
- Endvidere bør det tilstræbes, at cyklisterne ikke presses for tæt ud mod afspærringen af den øvrige trafik.
- Tværafspærring på cykelstien skal etableres ved brug af spærrebom, trådhegn e.l. og skal forsynes med mindst to markeringslygter, medmindre afmærkningen er tilstrækkeligt belyst.
- Trådhegn i fuld højde kan frem for blot en spærrebom sikre cyklisten mod at styrte ned i en udgravning.
Uanset typen af afspærring skal den løbende efterses, da en defekt i værste fald kan være fatal for cyklisten.
Afmærkning med lys
Markering med lys er normalt kun et krav, når der placeres containere o.l. på kørebanen. Cykellygter kan sjældent oplyse vej og sti på sikker vis, og derfor bør opsætning af markeringslys på mørke steder og ved farlige udgravninger overvejes af hensyn til cyklisterne. På tværafspærring af en cykelsti må der højest være 2 m mellem hver lygte og på længdeafspærring højest 10 m.
Dækplader på vejen
Når opgravninger bliver tildækket med plader og lignende, sker det af hensyn til bedst mulig trafikafvikling. Typisk lægges tykke jernplader med en høj lodret kant. Men af hensyn til cyklisters dæk og fælge kan man i stedet for anvende plader med afrundede kanter. Cyklisten kan have svært ved at se, om kanten er ukomfortabel, og hvilke forholdsregler det er nødvendigt at foretage – evt. sænke farten. Ved opgravninger af længere varighed kan det i stedet give god mening at anlægge asfaltramper ved alle plader med høj kant samt anvende skridsikre plader.
Fartdæmpning
Et væsentligt problem for cyklisters sikkerhed ved vejarbejder er, når bilisten forsøger at overhale cyklisten på strækninger med smalle kørespor i blandet trafik. Det kan blive nødvendigt at dæmpe bilernes fart ved snævre pladsforhold af hensyn til både arbejdsmiljø og trafiksikkerhed.
Farten kan reduceres ved hjælp af:
- Påbudstavler med lavere hastighedsgrænse.
- I nogle tilfælde kan det blive aktuelt at placere midlertidige fysiske fartdæmpende foranstaltninger. Det kan være i form af forsætninger, bump i asfalt eller bump af gummimoduler.
- I få tilfælde kan det overvejes, om cyklisters fart bør dæmpes – her kan en forsætning for cyklister udføres.
Vejledning i placeringen af cyklister ved stationære vejarbejder kan findes her: http://vejregler.lovportaler.dk
Kilder:
Per Kristensen, leder af driftsafdelingen, Teknik og Miljø, Aarhus Kommune
Fartdæmpning for cykeltrafik ved vejarbejder, Trafitec, Trafik & Veje marts 2018 (PDF)